روفتاب پکیج در مقابل سیستم‌های اسپلیت HVAC

از جایگزینی یک سیستم تهویه مطبوع قدیمی مانند چیلر گرفته تا نصب واحدهای تجاری جدید HVAC روی پشت بام (یا سیستم اسپلیت) برای یک پروژه ساخت و ساز جدید، مالکان ساختمان های تجاری، پیمانکاران و مدیران تاسیسات چند گزینه متفاوت با توجه به نوع سیستم تهویه مطبوع دارند که می‌توانند در ساختمان تجاری خود نصب کنند.

سوال این است که کدام یک برای آنها مناسب است؟ ما قصد داریم تفاوت‌های بین دو نوع از محبوب‌ترین انواع سیستم‌های تهویه مطبوع تجاری – روفتاب پکیج و سیستم‌های اسپلیت را بررسی کنیم. ما همچنین مزایا و معایب هر نوع سیستم تهویه مطبوع را در صورتی که در حال تصمیم گیری برای انتخاب یکی از دیگری هستید، بررسی خواهیم کرد.

سیستم های روفتاب پکیج

واحدهای تجاری HVAC روفتاب پکیج اغلب به عنوان سیستم‌های پکیج نامیده می‌شوند. این به دلیل تمام اجزای لازم برای تولید هوای مطبوع و گرم در داخل واحد تهویه مطبوع است که در بیرون، بالای ساختمان قرار دارد. اجزای داخل محفظه واحد روفتاب پکیج از هر دو مجموعه کویل، کمپرسورها و فن‌ها تشکیل شده است. سپس واحد روفتاب پکیج به طور مستقیم به سیستم تهویه ساختمان متصل می‌شود تا هوا را در سراسر فضا پخش کند.

سیستم های اسپلیت HVAC

یک سیستم اسپلیت تهویه مطبوع دارای دو کابینت است، یکی در داخل و دیگری در فضای باز. هر دو قطعات مختلفی از تجهیزات سیستم را نگه می دارند. کابینت بیرونی کمپرسور، فن و کویل کندانسور سیستم اسپلیت را در خود جای داده است. کابینت داخلی، که معمولاً در یک کمد ابزار، زیرزمین، اتاق زیر شیروانی یا سایر فضاهای ناتمام داخل ساختمان ذخیره می‌شود، دمنده، دمپرها، هواگیر و کویل اواپراتور را در خود جای داده و قلاب‌ها را به سیستم تهویه متصل می‌کند.

سیستم های اسپلیت تهویه مطبوع تجاری معمولاً هم گرمایش و هم سرمایش را فراهم می‌کنند به طوری که به تجهیزات گرمایش جداگانه نیاز نیست. دو نوع مختلف از سیستم های تقسیم وجود دارد – سیستم‌های تقسیم تک و سیستم های چند تقسیمی. یک سیستم تک اسپلیت تهویه مطبوع برای فضای تجاری دارای یک کمپرسور و یک اواپراتور است. آنها برای فضاهای کوچکتر مانند یک دفتر کوچک، کافه یا کسب و کار خرده فروشی کوچک توصیه می‌شوند.

مزایا و معایب واحدهای روفتاب پکیج

طیف گسترده‌ای از سیستم‌های تهویه مطبوع روفتاب پکیج پشت بام وجود دارد که در اندازه‌های مختلف وجود دارد. این بدان معنی است که می‌توانید اساساً هر متر مربع را با یک یا ترکیبی از واحدها گرم و خنک کنید. نصب سیستم‌های تهویه مطبوع روفتاب پکیج پشت بام نسبتاً آسان است.

آنها هیچ فضای “حیاط” یا فضای اطراف ساختمان شما را اشغال نمی‌کنند، سیستم‌های تهویه مطبوع روفتاب پکیج پشت بام در کارخانه مونتاژ شده‌اند و فقط چند بار در سال نیاز به تعمیر و نگهداری معمول دارند. با این حال، از آنجایی که واحد در پشت بام ساختمان قرار دارد، از عوامل ضربه می زند و بیشتر در معرض آسیب های جوی و زنگ زدگی است.

مزایا و معایب سیستم اسپلیت تهویه مطبوع

اول از همه، یک واحد سیستم اسپلیت تهویه مطبوع معمولاً از یک واحد روفتاب پکیج تهویه مطبوع پشت بام ارزان‌تر است و بسیار کارآمد انرژی است. یکی دیگر از چیزهای عالی در مورد سیستم‌های اسپلیت تهویه مطبوع تجاری، گزینه‌های نصب همه کاره است. با این حال، اگر نصب اسپلیت تهویه مطبوع به درستی انجام نشود، بازده انرژی واحد به شدت کاهش می‌یابد.

علاوه بر این، نصب سیستم بسیار پرهزینه‌تر از یک واحد بسته بندی شده است. دیگر معایب سیستم‌های اسپلیت تهویه مطبوع تجاری، نداشتن مبرد از پیش شارژ شده هنگام خرید دستگاه است، و این واقعیت است که کندانسورهای خارجی در صورتی که مشتریان یا مستاجر در چشم شما باشند، از نظر بصری چندان خوشایند نیستند.

کدام یک برای شما مناسب است؟

البته هدف نهایی این است که کاربران محیط خود را با سیستم‌های تجهیزات صنعتی و تهویه مطبوع راحت نگه دارند و در عین حال با کمترین میزان مصرف انرژی به میزان گرمایش یا سرمایش مطلوب برسید. راه حل ایده آل برای پروژه تهویه مطبوع تجاری شما بر اساس نیازهای خاص شما است، مانند متراژ مربعی که می‌خواهید گرم یا سرد کنید، حداکثر سطح اشغال پیش بینی شده، همراه با سایر متغیرهای ساختمان.

دیدگاهتان را بنویسید