شبکه عصبی هوش مصنوعی

  • Post author:
  • Post category:بلاگ

شبکه عصبی هوش مصنوعی

فناوری هوش مصنوعی که امروزه یادگیری ماشین نامیده می‌شود، در گرفتن عکس‌های خوب، ترجمه زبان‌ها، شناسایی دوستانتان در فیس‌بوک، ارائه نتایج جستجو، غربال کردن هرزنامه‌ها و بسیاری از کارهای دیگر عالی است.

معمولاً از رویکردی به نام شبکه‌های عصبی استفاده می‌کند که چیزی شبیه به مغز انسان کار می‌کند، نه دنباله‌ای از مراحل IF THIS, THEN مانند محاسبات سنتی.

انواع و عملکرد نورون ها

نورون ها برای هر عملی که بدن و مغز ما انجام می دهند ضروری هستند. این پیچیدگی شبکه های عصبی است که به ما شخصیت و آگاهی ما می دهد. آنها حدود 10 درصد از مغز را تشکیل می دهند. بقیه شامل سلول های گلیال و سلول های دیگر است که نورون ها را پشتیبانی و تغذیه می کنند.

حدود 86 میلیارد نورون در مغز وجود دارد. برای رسیدن به این هدف بزرگ، یک جنین در حال رشد باید حدود 250000 نورون در دقیقه ایجاد کند! هر نورون به حداقل 10000 نورون دیگر متصل است که بیش از 1000 تریلیون اتصال (1 کوادریلیون اتصال) ایجاد می کند. همه آنها در محل اتصالی به نام سیناپس متصل می شوند که می تواند الکتریکی باشد یا درصد بیشتری از آنها شیمیایی باشد. هوش مصنوعی باید یک سیستم مانند این ایجاد کند.

سیناپس‌ها چگونه کار می‌کنند

نورون‌ها در مکانی به نام سیناپس به یکدیگر متصل می‌شوند تا بتوانند پیام‌ها را منتقل کنند. به طرز شگفت انگیزی، جایی که هر سلول به سلول دیگر متصل می شود، هیچ یک از این سلول ها هرگز یکدیگر را لمس نمی کنند. سیگنالی که از فیبر عصبی اول به رشته عصبی بعدی منتقل می شود توسط یک سیگنال الکتریکی یا شیمیایی تا سرعت 268 مایل در ساعت منتقل می شود!

دانستن این اطلاعات برای تقلبد هوش مصنوعی ضروری است. شواهد جدیدی وجود دارد که نشان می دهد هر دو نوع از نزدیک با یکدیگر تعامل دارند و اینکه انتقال سیگنال عصبی هم شیمیایی و هم الکتریکی است که در واقع برای رشد و عملکرد طبیعی مغز لازم است.

شبکه عصبی هوش مصنوعی (ANN)

یک شبکه عصبی هوش مصنوعی AI (ANN) تلاش می کند شبکه های عصبی مغز انسان را تقلید کند بله، اما شبکه عصبی انسانی چیست؟ شبکه عصبی هوش مصنوعی از معماری نورون های مغز انسان الهام گرفته شده اند.

یک «نرون» ساده N ورودی چندین نورون دیگر را می‌پذیرد، که هر کدام، وقتی فعال می‌شوند (یا «اشتعال» می‌شوند)، یک «رای» وزنی موافق یا مخالف می‌دهند که آیا نورون N باید خودش فعال شود.

یک ANN بر اساس مجموعه‌ای از واحدها یا گره‌های متصل به نام نورون‌های مصنوعی است که نورون‌ها را در یک مغز بیولوژیکی مدل‌سازی می‌کنند.

هر اتصال هوش مصنوعی، مانند سیناپس های یک مغز بیولوژیکی، می تواند سیگنالی را از یک نورون مصنوعی به نورون دیگر منتقل کند. یک نورون مصنوعی که سیگنالی را دریافت می کند می تواند آن را پردازش کند و سپس به نورون های مصنوعی اضافی متصل به آن سیگنال دهد.

شبکه های عصبی هوش مصنوعی

  • نورون‌های مصنوعی: معمولاً عناصر پردازش هوش مصنوعی نامیده می‌شوند که بر اساس نورون‌های واقعی انسان و سایر حیوانات مدل‌سازی می‌شوند.
  • هوش مصنوعی دارای ورودی های متعدد و یک خروجی است.
  • ورودی ها سیگنال هایی هستند که تقویت یا ضعیف شده اند (وزن).
  • اگر مجموع همه سیگنال های هوش مصنوعی به اندازه کافی قوی باشد، نورون سیگنالی را به خروجی نورون بعدی ارسال می کند.