تفاوت بوستر پمپ و پمپ آب چیست؟

  • Post author:
  • Post category:بلاگ

تفاوت بوستر پمپ و پمپ آب

بوستر پمپ برای کنترل فشار مناسب است. با افزایش جمعیت و افزایش ساخت و ساز ساختمان های مسکونی تامین آب مورد نیاز هر واحد ساختمان به خصوص واحدهای مستقر در طبقات فوقانی مشکل می باشد. بنابراین برای اطمینان از فشار آب به هر واحد از انواع پمپ های آب خانگی استفاده می شود.

در سیستم های پمپاژ ثابت که شامل یک یا چند پمپ آب هستند، همیشه مقدار کمی آب به داخل لوله هدایت می شود، بنابراین افزایش ناگهانی فشار آب با روشن کردن یک یا چند پمپ آب به طور همزمان ایجاد می شود که باعث آسیب به لوله می شود. بوستر پمپ در اینجا کاربرد دارد.

لوله آب و شیرآلات و همچنین افت ناگهانی فشار ناشی از خاموش شدن یک یا چند پمپ آب به طور همزمان نیز منجر به از دست رفتن آب در قسمت هایی از شهر یا ساختمان می شود. اما نقش بوستر پمپ ها تثبیت این نوسانات در شبکه مصرف و تطبیق با تغییر الگوی مصرف و تامین فشار و دبی مطلوب با حداکثر بازده می باشد.

عملکرد پمپ آبرسانی و بوستر پمپ به این صورت است که در صورت صفر بودن مصرف شبکه و ثابت بودن فشار داخل لوله، الکتروپمپ های پمپ های تکمیلی بوستر پمپ خاموش می شوند، اما با شروع مصرف و در نتیجه با افت فشار در شبکه، اولین الکتروپمپ برای افزایش فشار روشن می شود تا تلفات جبران شود.

اگر الکتروپمپ اول به تنهایی نتواند فشار مورد نیاز را تامین کند، سایر الکتروپمپ های سیستم بوستر پمپ نیز به نوبه خود وارد مدار می شوند و با کاهش یا توقف مصرف شبکه، الکتروپمپ ها با نامی که با آن وارد شده اند از مدار خارج می شوند.

بوستر پمپ

ترانسمیتر فشار

ترانسمیتر فشار یا فرستنده فشار وسیله ای برای اندازه گیری و پایش فشار است. در عمل ترانسمیتر فشار سیالات، مایعات و گازها را اندازه گیری می کند و ترانسمیتر فشار یک سیگنال الکتریکی ضعیف دریافت می کند و این سیگنال ضعیف را به سیگنال الکتریکی (مقادیر مجاز ولتاژ یا جریان) تبدیل می کند تا به کنترل کننده ها، مدارهای الکترونیکی ارسال کند. ترانسمیتر فشار کنترل را تغییر می دهند.

ترانسمیتر فشار وسیله ای مهم و پرکاربرد در فرآیندهای مختلف است و از بسیاری از حوادث جلوگیری می کند. ترانسمیتر فشار در صنعت، به ویژه در صنعت خودروسازی، تهویه مطبوع، در اکثر فرآیندهای شیمیایی و در برخی ماشین‌ها، کاربردهای زیادی دارند، برای درست کارکردن و جلوگیری از بروز حوادث ناشی از افزایش یا کاهش فشار از حد مجاز، اندازه‌گیری لازم است. انواع ترانسمیتر فشار عبارتند از:

  • ترانسمیتر فشار دیافراگم
  • ترانسمیتر فشار دیفرانسیل
  • ترانسمیتر فشار صنعتی
  • ترانسمیتر فشار هوشمند
  • ترانسمیتر فشار با نمایشگر
  • و…

دیزل ژنراتور

اکثریت قریب به اتفاق وسایل نقلیه جاده ای سنگین امروزی مانند کامیون ها و اتوبوس ها، کشتی ها، قطارها، بسیاری از تجهیزات کشاورزی و وسایل نقلیه معدنی و راه سازی به دیزل ژنراتور متکی هستند. با این حال، در برخی کشورها از دیزل ژنراتور در وسایل نقلیه سبک برای عموم مردم استفاده می شود تا به عنوان وسایل نقلیه سنگین.

بهبود عملکرد دیزل ژنراتور بسیار کند است. به طور کلی، دیزل ژنراتور گران تر از ژنراتور بنزینی هستند. دیزل ژنراتور در برخی از کشورها که نرخ مالیات بر سوخت دیزل ارزان تر از بنزین است، محبوبیت بیشتری دارند.

در کشاورزی، تراکتورها، پمپ های آبیاری و ماشین های خرمن کوبی و سایر تجهیزات عمدتاً دیزل ژنراتور استفاده می شوند. ساخت و ساز و راه سازی از دیگر صنایعی است که به مقدار زیاد به نیروی دیزل ژنراتور وابسته است. تمامی لیفتراک ها، لودرها، غلتک ها و بیل مکانیکی از موتورهای دیزلی استفاده می کنند.

کاربرد هوایی دیزل ژنراتور

از اواخر دهه 1930، بسیاری از خطوط هوایی از دیزل ژنراتور برای تامین انرژی پروانه های خود استفاده کردند. قیمت گازوئیل نسبت به بنزین باعث تولید هواپیماهای کوچک در صنعت هوانوردی شده است، از این رو تولیدکنندگان این صنعت وارد مرحله فروش و ارتقاء دیزل ژنراتور شده اند.