تفاوت روانگر و مشاور چیست؟

اصطلاحات «مشاور» و «روان درمانگر» اغلب به جای هم به کار می روند و شباهت های زیادی دارند، اما تفاوت های مهمی نیز دارند. مشاوره به طور کلی توصیه می شود و طی هفته ها تا ماه ها برای مشکلات یا موقعیت های خاص مانند اعتیاد یا غم و اندوه انجام می شود. در مقابل، روان درمانی تمایل دارد مشکلات گذشته را که ممکن است به مشکلات فعلی کمک کند، آشکار کند و اغلب در طول سالیان متمادی مداوم یا متناوب است. با این حال، در عمل همپوشانی زیادی بین این دو نوع درمان وجود دارد. دانستن کمی بیشتر در مورد تفاوت بین مشاوره و روان درمانی می تواند به شما در انتخاب موثرترین درمان کمک کند.

مشاوره مقابل روان درمانی

یک درمانگر ممکن است هم مشاوره و هم روان درمانی ارائه دهد، اما روان درمانی به طور کلی به مهارت های بیشتری نسبت به مشاوره ساده نیاز دارد. این کار توسط متخصصانی که در زمینه روان درمانی آموزش دیده اند، مانند روانپزشکان، روانشناسان، مشاوران آموزش دیده و مددکاران اجتماعی انجام می شود. روان درمانگران واجد شرایط ارائه مشاوره هستند، اما مشاوران ممکن است آموزش و مهارت های لازم برای ارائه روان درمانی را داشته باشند یا نداشته باشند. درمانگران می توانند در موقعیت های خاص مشاوره ارائه دهند و مشاوران می توانند روان درمانی را انجام دهند.

مشاوره چیست

دو نفر با هم کار می کنند تا یک مشکل را حل کنند. برای مثال، هم برنامه ریزی مالی و هم راهنمایی معنوی از انواع مشاوره هستند. هر کسی که در نقش مشاور باشد می تواند ادعا کند که یک مشاور است. اصطلاح مشاوره زمانی که در رابطه با روان درمانگران استفاده می شود دقیق تر است. در زمینه سلامت روان، “مشاوره” معمولاً برای توصیف درمان های نسبتاً کوتاه که عمدتاً بر رفتار متمرکز است استفاده می شود. پیشنهادات و توصیه هایی برای

 در این جلسه مشاور به عنوان یک راهنما حمایت می کند و به فرد کمک می کند تا راه هایی برای مدیریت بهتر، تنظیم یا تغییر زندگی خود بیابد. مشاور ازدواج، مشاور خانواده، مشاور غم و اندوه، مشاور سوء مصرف مواد و غیره.

روان درمانی چیست

از سوی دیگر، “روان درمانی” به طور کلی یک درمان طولانی مدت است که بر کسب بینش در مورد مشکلات جسمی و عاطفی مزمن متمرکز است. این بر فرآیندهای فکری افراد و چگونگی تأثیر آنها از رویدادهای گذشته و ایجاد مشکلات امروزی متمرکز است.

به عبارت دیگر، روان درمانی به علل ریشه ای مشکلات کنونی می پردازد تا تغییرات پایدار و رشد شخصی را ایجاد کند.

انواع مختلفی از درمان وجود دارد که تحت عنوان کلی روان درمانی قرار می گیرند، از جمله رویکردهایی مانند درمان شناختی رفتاری، رفتار درمانی دیالکتیکی و روان درمانی روانکاوانه.

شباهت های مشاور و روانگر

مشاوره و روان درمانی شباهت های زیادی با هم دارند و حتی در صورت تمایز، مشاوره اغلب شامل روان درمانی است و روان درمانی اغلب شامل مشاوره است. در اینجا شباهت ها وجود دارد:

یک رابطه درمانی و ایمن بین درمانگر و فرد ایجاد کند

برای طیف وسیعی از افراد از بزرگسالان تا کودکان موثر است

احساسات و رفتار افراد را درک کنید و برای بهبود زندگی با مشکلات آنها مقابله کنید

تفاوت های مشاور و روانگر

روان‌شناسان و روان‌پزشکان با مدرک‌های پیشرفته (مانند دکترای روان‌شناسی) در درجه اول روان‌درمانی را ارائه می‌کنند، اگرچه یک درمانگر ممکن است هر دو نوع درمان را ارائه دهد.

نحوه انتخاب بین روانگر و مشاور

هنگام انتخاب یک درمانگر، دانستن تفاوت‌های بالا، سوابق روان‌شناس یا روانپزشک خاص و رویکردی که آنها استفاده می‌کنند مفید است. ممکن است به خانه بازگردید.

با این حال، مهمترین گام، یافتن درمانگری است که به آن اعتماد دارید. در واقع میزان اعتماد یک فرد به یک متخصص سلامت روان بیشترین نقش را در موفقیت درمان دارد.

قبل از اینکه بدانید کدام نوع درمان برای شما مناسب است، ممکن است لازم باشد با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود صحبت کنید و قرار ملاقات هایی بگیرید. تشخیص اینکه آیا این یک مشکل یا مشکل خاصی است که شما تجربه می کنید دشوار است ( بنابراین، ممکن است یک موقعیت باشد. بهتر است با مشاوره درمان شود). یا اگر اتفاق یا موقعیتی در گذشته رخ داده است که به مشکل فعلی منجر شده است.

زمان مراجعه به مشاور:

مشاوره ممکن است بهتر از روان درمانی باشد اگر:

·       آیا مشکل خاصی یا مشکل کوتاه مدتی دارید که بخواهید به آن رسیدگی کنید؟

·       شما می خواهید مهارت های مقابله ای را بیاموزید که به شما در مدیریت بهتر استرس و بهبود روابط کمک می کند.

·       شما در یک دوره گذار و سازگاری در زندگی خود قرار دارید، مانند طلاق یا سوگواری.

·       شما با مشکل اعتیاد دست و پنجه نرم می کنید.

·       شما به دنبال “مربی” هستید که می تواند به شما در شناسایی مشکلات کمک کند و به شما در ایجاد راه حل های سالم برای خود کمک کند.

زمان مراجعه به روانگر:

روانگر ممکن است گزینه بهتری باشد اگر:

·       مشکلی دارید که تاثیر زیادی روی زندگی و روابط شما می گذارد.

·       شما معتقدید که با آسیب های گذشته دست و پنجه نرم می کنید یا موقعیت های گذشته ممکن است به مشکلات فعلی شما کمک کند.

·       مشکل فعلی شما یک نگرانی مزمن یا عود کننده است.

·       شما یک بیماری مزمن پزشکی (بیماری خود ایمنی، سرطان و غیره) دارید که بر سلامت عاطفی شما تاثیر می گذارد.

·       من مشکلات سلامت روانی مانند اختلال دوقطبی و اختلالات اضطرابی گسترده دارم.

·       شما به مشاوره مراجعه کردید و با وجود کوشا بودن در مورد راه حل، هیچ بهبودی مشاهده نکردید.

دیدگاهتان را بنویسید